Okem Prstenu
domem U Zlatého prstenu
Výstava představila čtrnáct soutěžních děl, která jejich autoři vytvářeli s cílem vyhrát titul nejlepší umělecké dílo inspirované domem U Zlatého prstenu. Soutěž vnikla jako projekt studentů oboru Arts management v rámci předmětu Animace kulturního dědictví na Vysoké škole ekonomické v Praze. Vedoucí studentského projektu: Eva Valešová.
Odborná porota
(PhDr. Zuzana Strnadová, Mgr. Iva Vachková Ph.D., Mgr. Michaela Kádnerová, MgA. Jan Rousek)
Výherci
1. místo
Autor: Kryštof Macholda
Název: Zvolen křivkou
2. místo
Autor: Miroslava Ptáčková
Název: Ve víru vzpomínek
Hlasování veřejnosti – sociální sítě
Výherce
Autor: Anna Dušková
Název: Duch domu
Zvolen křivkou, autor Kryštof Macholda; plakát, virtuální animace a venkovní instalace z polyesterového textilního pásu
"Osobně mám rád komplikované projekty, které zasahují do veřejného prostoru. Tento projekt začal, když jsem si všiml nerovností os souměrnosti u domu U Zlatého prstenu. Ten prošel několika přestavbami v rámci x architektonických slohů, je to tedy vlivem přestavby a tím, že se nad tím prostě nikdo nezamyslel, usadil část domu tak a část tak, a šel od toho? Nebo to má snad praktické důvody, kvůli šířce zdí a vnitřnímu prostoru? Nad touto hádankou jsem dumal dlouho. Začal jsem si dům skicovat, fotit detaily, přemýšlet nad tvarem, spojitostmi. Když jsem si dům nakreslil a vyznačil nahodilou rukou osy, jako by mne bouchla do očí křivka nápadně podobná tvaru mužské postavy zboku, hlavně její zadní strany -> Hlava a krk, záda, zadek, nohy. Fotil jsem svoji postavu před domem a reagoval tak svojí křivkou na křivku domu. Poté jsem už ve virtuální formě pracoval s osou domu i těla. Udělal jsem několik variant domu, který je osově souměrný. Na konci celého zamyšlení nad projektem jsem došel k závěru, že já sám jsem ten dům. Křivky mého těla jsou křivky jeho těla, a že já jsem ZVOLEN KŘIVKOU."
Ve víru vzpomínek, autor Miroslava Ptáčková; papír
"V posledních měsících uzavření nám zůstaly jen vzpomínky na místa a prostory, které jsme rádi navštěvovali. V paměti si je vybavíme, ale postupně se nám rozmlžují. Detaily tam ale zůstanou – klenutá klenba, ubíhající se chodba, kované zábradlí... Vše se pootočí, prolne ve víru vzpomínek."
Duch domu, autor Anna Dušková; linoryt
"Inspirací při tvoření mého díla mi byl samotný dům U Zlatého prstenu, vmáčknutý mezi historickými domy v jádru Prahy, jeho pověst o strašidlu, co ztratilo prsten a v poslední řadě Olbram Zoubek. Tento sochař u svých děl zdůrazňoval zlatou barvou hlavní prvek, to, co by mělo diváka na první pohled "trknout". I já jsem chtěla diváka upozornit na předmět, který domu U Zlatého prstenu vnesl jeho ducha."
Vrstvy historie času, autor Barbora Maté; akryl, papír
"V mé práci jsem se snažila o znázornění přestaveb na této budově v návaznosti na slohy tehdejších dob. Vždy mě fascinovala cesta, kterou si prošla většina historických staveb. Nejprve jsou postavené podle aktuálního slohu, pak ale trend pomine a přijde nový sloh, budovy se měnily a přestavovaly, typické prvky se zakrývaly a nahrazovali novými. Poté ale přijde čas, kdy chceme znát budovu od základu a zjistíme, že zprvu barokní budova skrývá renesanční prvky na gotických základech. Stejně tak jsem postupovala já, z barokních konkávů k hledání gotického ornamentu."
Echt gold, autor Blanka Floriánová; akryl, latex, papír
"Inspirace čerpána přímo na místě – při nesčetných procházkách. Název inspirován zlatým prstenem a názvem domu, použitým materiálem."
Sphere, autor Karina Sizikova; program Adobe Photoshop, InDesign a Illustrator
"Hlavní vizuální prvek na plakátu nese stejnou barevnost jako interiéry domu U Zlatého prstenu. Cílem bylo zvizualizovat větu okem prstenu pomocí výše zmíněného prvku oka, dále jsem na plakát umístila citát dle mého názoru související s propagací umění v muzeích. Ráda se ve své práci inspiruji experimentální tvorbou, proto jsem použila u hlavního prvku zrnění a také font není všední. Věřím, že tenhle plakát by mohl pomoci zaujmout i navštívenky, kteří do muzea zatím tak často nechodí."
Ozdoba, autor Karolína Soukupová; perokresba na papíře, ozdobný rám
"Perokresba Dior prstenu inspirovaná kresbami a skicami z dokumentů této luxusní značky zarámovaná starožitným rámem ze dřeva."
Pověst mýma očima, autor Klára Šuková; ručně kreslená ilustrace, která byla následně post produkována a vytištěna
"Chtěla jsem ilustrací povyprávět pověst domu U Zlatého prstenu. Osobně miluji pověsti, legendy a pohádky o Praze. Ráda se pak procházím na místech, o kterých pověsti píšou a přemítám, jak se opravdu mohly stát a jestli vůbec. Zvolila jsem ruční výtvarnou techniku – kresbu pastelkami. Pro dodání lepší atmosféry jsem ilustrace post produkovala. Inspirovala jsem se samozřejmě samotnou pověstí a tradicí české ilustrace. Pojmenovala jsem dílo "Pověst mýma očima", protože jsem chtěla i do názvu promítnout svůj pohled na celé téma. Ilustrace jsou temné a tmavé, aby navodily atmosféru děsivých a tajemných chvil staré Prahy. Aby dílo nebylo jednotvárné, vytvořila jsem sérii 3 obrázků, které na sebe navazují. Snad si každý najde v obrázcích své tajemství."
Praha okem prstenu, autor Lucie Grosmanová; akryl, plátno
"Nápad vznikl skloubením inspirace z jedné z expozic v muzeu a pověstí o prstenu. To, že jej občan pověsil na dům v domnění ochrany krásného a nezkaženého, mne inspirovalo k tomu ukázat krásu Prahy právě skrze jeho „oko"."
Muž z Týnského chrámu na tahu, autor Max Schröder; akryl
"Pátral jsem po různých staropražských strašidlech, abych mohl na svém obraze nastínit i první půlku pověsti. Což znamenalo zjistit, které ze strašidel prsten ztratilo. Nejdříve jsem se zaměřil na strašidla, která by se mohla pohybovat v okolí domu – Týnský chrám. A povedlo se hned na první. - Hořící ruce (Půda Týnského chrámu) Týnským chrámem prochází muž, který kradl kostelní svíčky a prodával je po pár groších. Všechny prsty mu hoří plamenem a svítí. Protože jsem vášnivý exspiritolog, pracoval jsem i se svými zkušenostmi. Definice tohoto strašidla není úplně přesná. Muž krade svíčky a prodává je, ale nesbírá je hlavně za tímto účelem. Jeho hlavní důvod je to, že ruce, které mu hoří, má z vosku – prsty má jako jednotlivé svíčky. Potřebuje si je tedy každý večer doplnit o vosk, který hořením ztratil. Na obraze je zachycen při nočním tahu za svíčkami, kdy omámen vůní pražské medoviny od bezhlavého templáře zapomněl na křehkost svých prstů a osedlal si pražského Chlupáče."
Staroměstské strašidlo svobodných pánů, autor Ondřej Kubina; pískovec
"Socha ženy, která je zralá na vdávání a po své svatbě prahne natolik, že i prsten svazuje do svého oka. Tím největším strašidlem pro chlapa byla a vždycky bude ženská, která se chce vdávat." Celý příběh o dívce od autora k přečtění zde.
Les patronnes de la bague [patronky prstenu], autor Romy Voisin; akryl, gelovka, karton
"Jsem spíš expresionista, a tak maluji to, co cítím. Mohla bych vymyslet nějaký příběh, ale tak můj obraz nebyl vytvořen. Jedinou otázkou pro mě byl prsten, který jsem vyobrazila jako dívky tvořící kruh (ochránkyně)."
Okolí zlatého prstenu, autor Václava Kašičková; tuš, papír
"Dům U Zlatého prstenu patří mezi moje oblíbené výstavní prostory. Bylo milé si ho takto připomenout."
Okem prstenu, autor Žofie Říhová; kresba na papíře
"Dílo je ve Středozemí, kde jsou normální lidé, ale taky různé věci z Pána prstenů."